cukier trzcinowy

Cukier trzcinowy – kalorie, właściwości, zalety, wady, zastosowanie

Coraz częściej padają pytania o to, czy cukier trzcinowy to zdrowy cukier. Jaka jest odpowiedź? Większość z nas sądzi, że ten cukier jest o wiele lepszy od innych, tj. białego lub brązowego. Może to nie do końca prawda? 

Czym jest cukier trzcinowy?

Cukru używany zazwyczaj codziennie – by osłodzić herbatę, posiłki, karmelizować, ozdabiać. Ten rodzaj to cukier stworzony z trzciny cukrowej. Trzcina jest wysoką, trawiastą rośliną, która osiąga wysokość od 250 do 400 cm, pojawiła się na dwóch terenach: tropikalny oraz subtropikalny. Tytułowy produkt zapachem i smakiem przypomina karmel – bardzo słodki i klejący. W sokach z trzciny znajdują się kwasy organiczne, alkohole i acetaldehyd. Przeważnie kupimy cukier przypominający wyglądem małe kryształki. Co jest bardzo ważne? Cukier trzcinowy nie jest poddawany rafinacji, czyli procesowi oczyszczania. Na samym końcu i tak uzyskujemy sacharozę, główny produkt. W tym przypadku nie jest tylko ona, są jeszcze różne wartości odżywcze, w tym żelazo, wapń, potas. Mimo że nie jest ich zbyt dużo to i tak poprawiają jakość, smak i wpływ działania cukru na funkcjonowanie organizmu człowieka, cukier staje się zdrowszy. W sklepach można znaleźć cukier trzcinowy jasny albo ciemny, to zależy od ilości melasy. Jest dodatkiem do wielu drinków. 

Ile ma w sobie wartości energetycznej?

Jeśli poznamy wartości energetyczne cukrów, będziemy więcej rozumieć i inaczej korzystać z cukrów dostępnych w sklepach. Cukier trzcinowy jest na wyższym miejscu niż popularny cukier biały. Ten pierwszy ma 390 kalorii w stu gramach (łyżeczka z czterema gramami to 16 kalorii), zaś ten drugi 400 kalorii przypadających na sto gram. Najzdrowszy (choć wciąż jako cukier sam w sobie też szkodliwy) spośród wszystkich jest cukier trzcinowy (bo nie jest poddawany rafinacji, bo ma małe ilości wapnia, fluoru, potasu), ale to wiąże się z tym, że jest najdroższy. 

Wady cukrów (w tym trzcinowego)

Powoduje m.in.:

  • nadwagę, 
  • otyłość, 
  • próchnicę zębów, 
  • zaburzenie koncentracji, 
  • że wątroba staje się tłustsza, 
  • cukrzycę typu II,
  • szybsze powstanie depresji u dorosłych.

Zastosowanie

Oprócz tego, że wykorzystujemy cukier przeważnie w kuchni, ten rodzaj odnajduje się też dobrze w medycynie regionalnej/ludowej, leczeniu ziołowym. Kiedyś naukowo potwierdzono, że tym produktem można wyleczyć dużo schorzeń. Zdecydowaną zaletą trzcinowego cukru było jego działanie bakteriobójcze. Stosowano go zatem jako środek kojący, przeciwbólowy, zapalny, na przeziębienia. W dzisiejszych czasach używamy go raczej do słodzenia napojów (i ciepłych i zimnych), jako dodatek do ciast i ciasteczek.